Mindfullness - trenuj uważność.

Denerwują cię zbyt długie, przeciągające się w czasie spotkania biznesowe? Potrzebujesz stałych szkoleń z obsługi klienta? Często się dekoncentrujesz? Robisz wiele rzeczy naraz, a i tak nie osiągasz upragnionego celu? Postaw na szkolenia z Mindfullness.

Uważność jest szczególnym rodzajem uwagi – nieosądzającej, nieoceniającej, ale świadomej, która skierowana jest na chwilę bieżącą. To umiejętność koncentrowania uwagi na „tu i teraz”, na tym czego doświadczasz, na tym co myślisz i na tym co czujesz w danej chwili.

Ćwiczenia wspierające Mindfullness pomagają w odkryciu swoich nawykowych zachowań. Rozpoznając je masz już wiedzę na temat tego co Ci sprzyja w działaniu a co przeszkadza, wiesz już zatem co chcesz zmienić.

Mindfullness, a biznes?

    Uważność można praktykować zarówno na gruncie prywatnym jak i zawodowym, bez względu jednak na to, mindfullness koncentruje się na poniższych obszarach:
  • - koncentracja, czyli zdolność skupienia się w dowolnym czasie
  • - klarowność, jako jasność tego co dzieje się w twoim środowisku zewnętrznym, oraz wewnętrznym, np. w świecie emocji
  • - spokój umysłu – tu rozumiany jako umiejętność bycia ponad emocjami, akceptacji stanu obecnego i zaprzestanie zajmowania się sprawami, na które w danym czasie nie masz wpływu.

Podczas treningów Mindfullness stosowanych jest wiele technik, które polegają np. na wizualizacji pozytywnego wyniku, wytworzeniu stanu relaksacji, osiągnięciu wewnętrznej i zewnętrznej świadomości.

Dla firm i organizacji oznacza to szereg korzyści, przede wszystkim pracownicy trenujący uważność mają dużą umiejętność w radzeniu sobie z własnymi emocjami, co przekłada się na szybkie osiąganie spokoju.

Dzięki wykształceniu umiejętności bycia tu i teraz, są bardziej uważni w słuchaniu innych, mają większą zdolność do dłużej koncentracji, nie zbaczają z tematu, kiedy sami zaczynają się wypowiadać. Ogólnie – cała komunikacja staje się skuteczniejsza – pracownicy słyszą to co faktycznie zostało wypowiedziane, nie oceniają i nie analizują tego, w chwili bycia słuchającym. Rozumieją własne emocje, są świadomi tego co się dzieje z ich ciałem w stresującej sytuacji, dzięki temu skuteczniej kierują sobą. Spotkania biznesowe trwają krócej i są efektywniejsze, ludzie potrafią słuchać się nawzajem, nie ma potrzeby powtarzania wielu kwestii kilkukrotnie, co obecnie spowodowane jest rozkojarzeniem wśród uczestników zebrań. W kontaktach z innymi pracownikami również odczuwa się wiele korzyści – często widać je w sytuacjach negocjacji, podejmowania szybkich decyzji, stresujących sytuacjach, zmiennych warunkach pracy.

Czytaj także: Skuteczna metoda zapobiegająca nawrotom depresji

5 kroków

  1. 1. Trenuj uważność podczas biegania, chodzenia czy innego sportu. Skoncentruj myśli na sobie: zobacz jakie towarzyszą Ci emocje, jak czuje się Twój organizm? Skup uwagę na pracujących partiach mięśni. Nie analizuj. Po prostu to rób.
  2. 2. Przyjmij rzeczywistość taką jaka ona jest. Wszystko w naszym życiu po coś zostaje i po coś znika. Zaakceptuj to i podążaj za tym.
  3. 3. Otwórz się i doświadczaj nowych rzeczy. Zobacz w tym czasie swoje myśli, emocje i dostrzeż działanie.
  4. 4. Praktykuj uważność podczas rutynowych czynności, jedzenia czy sprzątania. Skoncentruj się w danym momencie tylko na tym co robisz i rób to wolniej bez pośpiechu, z pełną koncentracją.
  5. Z samego rana jak już się przebudzisz, zauważ swój oddech i tempo bicia serca, zwykle to jak oddychamy wiele nam mówi o aktualnym stanie organizmu, przyjrzyj się temu.

Już sama obserwacja siebie i otoczenia, która opiera się o trening uważności uruchamia procesy samoregulacyjne organizmu, których efektem może być np. spokojny oddech, redukcja objawów stresu.

O autorze

Ekspert w zakresie kształtowania kompetencji społecznych i osobistych. Psycholog i trener, prowadzi szkolenia z zakresu: work life balans, radzenie sobie ze stresem, zarządzanie czasem, inteligencja emocjonalna, analiza transakcyjna w relacjach pracowniczych. Swoimi szkoleniami wspiera korporacyjne programy corporate wellness. Prowadzi szkolenia dla korporacji, w tym m.in.: Delphi, Skanska, Mondelez, Coca-Cola. Dodatkowo realizuje z klientami procesy career coachingu, gdzie wspiera pracowników w rozwoju ich ścieżki zawodowej. Działa na rzecz propagowania coachingu w doradztwie zawodowym.