Projekt - Stop Plagiatom
Plagiatowanie i ściąganie to powszechne zjawisko w polskich szkołach i uczelniach. Badania pokazują, że pomimo powszechnego już stosowania systemu antyplagiatowemu aż 94% studentów oddaje prace, które nie są ich autorstwa (Gromkowska – Melosik, 2007).
Problem dotyczy również szkół ponadpodstawowych. Z badań prowadzonych przez Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Pomocy Q Zmianom (2013) wynika, że gimnazjaliści ściągają podczas lekcji, ponieważ nie wierzą w swoje możliwości.
Ostatnio nawet dyskutowane jest czy w szkołach ponadpodstawowych powinien zostać wprowadzony system antyplagiatowy jak na uczelniach wyższych. Jednak jak wszystkie programy – można go oszukać, dlatego jednym ze skutecznych rozwiązań jest praca nad postawami gimnazjalistów.
Program STOP Plagiatom jest kompleksowym działaniem psychoedukacyjnym ukierunkowanym na trwałą zmianę postaw gimnazjalistów.
STOP Plagiatom to program, który:
- kształtuje wewnętrzną motywację do pozyskiwania wiedzy
- uczy odpowiedzialności za swój proces edukacyjny
- zwiększa samoocenę oraz pobudza kreatywność i twórczość gimnazjalistów
- poszerza wiedzę o prawie autorskim i negatywnych skutkach plagiatowania
Cel
- zmniejszenie splagiatowania i ściągania przez studentów/uczniów
- wzbudzenie wewnętrznej motywacji do samodzielnego zdobywania wiedzy i brania odpowiedzialności za swój proces edukacyjny
Program
- Pre test
- Warsztaty psychoedukacyjne
- Konsultacje indywidualne
- Post test
Dla kogo
Program skierowany jest do szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz do uczelni wyższych.